Kahve dedikleri hakikaten bahane (mi)

Dolu dolu 29 yillik hayatimda ictigim kahveleri toplasam elli fincan eder mi emin degilim. Gercekten "kirk yilda bir"cilerdenim, zira kahve bende carpinti yapiyor. Evet yasim biraz ileri gidip 30a dayandi ama bu durum basit bir yaslilik belirtisi degil, yillardir boyle. Yatili okumama ragmen. Arttiriyorum, gayet kurumsal hayatin icinde olmama ragmen!

Hicbir zaman toplantilarda mutemadiyen "turk kahvesi" soyleyen, "sabablari espresso iciyorum, ogleyin turk kahvesi" diyenlerden, sabah kahve icmeden ayilamayanlardan olmadim. Dolayisiyla, insanlarin bu kahve mevhumunu biraz işe hava katmak icin kullandiklarini dusunuyorum. Eminim gunde ortalama yarim fincan kahve icen kimse bu fikrime katilmayacak hatta deger vermeyecektir. Ama ne yapayim, toplanti odasina gelip geldikten sonra "ben bir kahve alip geliyorum" diyenleri yuzde yuz samimi bulamiyorum bir turlu. Be haspam, madem kahve icesin vardi gelirken alip geleydin ya! Hos, kahve sozcugunun fonetik olarak cok hos oldugunu, girdigi cumleye ayri bir tini ve hosluk kattigi da gercek. İste sirf bu bile o "kahve alayim" sozunu kullanilasi (!) hale getiriyor.

Bir de son 7-8 yildir ulkeme peydah olan ecnebi kahveci zincirleri var. Ozellikle alt gelir/egitim seviyesindeki insanlarin bu kahvecileri (hadi adini da vereyim, Starbucks ozellikle) kendilerince havali takilmak, sinif atlamak icin kullanmaya calistiklari (ve ne yazik ki dustukleri durumun garabetini ve komikligini fark etmedikleri) bir gercek. Daha cool takilanlar da anasinin karnindan kolunda bacaginda yesil denizkizi damgasiyla dogmus gibi davraniyor. "Starbucks ister misin?", "Starbuckstan baskasi kotu, icemem" tarzi cumleler de bunlarin hegemonyasinda. Gercekten sunu kabul edelim, bizim kulturumuz ozunde caycidir, turk kahvesi dedigin de daha cok keyif aracidir. Eminim Starbucks furyasi baslamasaydi yani kahveyle hava atma amaci gudulmeseydi, kisi basi kahve tuketimi yari yariya duserdi.

Kahve bahane lafinin sohbet sebebi olmanin yanisira cok ilgisiz anlamlara evrilecegini atalarimiz tahmin eder miydi acaba?

Sabiha Gokcen Havalimani

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Optimum Denge Modeli - 1 Eğitimi

Can Yarısı Azerbaycan

Turist misiniz efenim? - İsviçre (4)